Barion Pixel

Szilva jótékony hatásai: ezért érdemes fogyasztanod!

A szilva az itthon termő gyümölcsök egyik legnépszerűbb fajtája, aminek hátterében könnyű (és sokrétű) fogyaszthatósága, kedvező ára és finom, édes íze áll. Emellett számos más pozitív hatással is bír, rendkívül egészséges gyümölcs.

Ma már rengeteg típusa érhető el: van közöttük óriás, magvaváló vagy tojásdad alakú is, ezeket részletesen a szilvafajtákról szóló útmutatónkban ismertetjük.

Az alábbiakban összegyűjtöttük, hogy mi mindent érdemes tudni erről a finom, lila gyümölcsről: a gyökérzetétől, leveleitől és őseitől kezdve a vitamin- és kalória tartalmán át egészen a szilva jótékony hatásáig.

A szilvafa őse, gyökérzete, levele és termése

A szilvafa a rózsafélék családjába tartozik, őse is valószínűleg valamilyen rózsaféle volt. Csonthéjas termése lehetett az egyik első ember által háziasított gyümölcs. Igazán megbízható, bőséges termést hozó fafajta.

A szilvafa közepes magasságú, metszve 5-6 méter magas, de ha elhanyagolják, akár 10 méteresre is megnőhet. Szürkésfekete törzse egyenes és sima. Koronája felfelé törően nő. Gyökérzete inkább a felszín közelében terül szét, nem hatol mélyre. Levelei sötétzöldek, tojás alakúak, fűrészelt szélűek. Fehér virága öt fehér sziromlevélből áll.

A szilva a legkorábban virágzó gyümölcsfák közé tartozik. Habár a virágai rendkívül szívósak, sajnos érzékenyek a fagyra, ezért védett, napos helyre érdemes ültetni. A magas nedvességigénye miatt leginkább az agyagos talajt kedveli, fontos azonban neki a megfelelő vízelvezetés, mivel érzékeny a túlvizesedésre.

A fa hajlamos a túltermésre, erősen megterhelt, nem megfelelően metszett ágai akár el is törhetnek a gyümölcsök súlya alatt.

Gyümölcse kemény és lédús. Kis- és nagy méretben, tojásdad vagy akár gömbölyű alakban is találhatunk belőle a polcokon, hiszen rengeteg fajtája létezik. Héja sima, viaszos felülettel. A fajta elterjedésétől függően nyár végétől őszig érik.

A betakarítás után a gyümölcs nem érik tovább, ezért mindenképpen érett állapotban érdemes leszedni. Ha a gyümölcs héja és húsa összenyomásra puhának tűnik, akkor készen áll a leszedésre.

A szilvafáknak három fő kategóriáját különböztetjük meg: 

  1. európai
  2. japán
  3. amerikai hibridek

Az európai típusok igen szívósak. Ezen fák ősei – a kökény, cseresznyeszilva és kökényszilva – kereszteződéséből alakultak ki, a Kárpát-medencében őshonosak, így a régióban igen nagy népszerűségnek örvendenek.

Az egyik legnépszerűbb európai fajta – a Stanley – öntermékeny, augusztus végén, szeptember elején érik. Közepes-nagy, sötétkék héjú és zöldessárga húsú termése kiválóan alkalmas befőzéshez vagy friss fogyasztáshoz.

A japánszilva korai virágzása miatt érzékenyebb a tavaszi fagyokra, nem kedveli a hidegebb klímájú területeket. Az európai fajokkal ellentétben nem öntermékeny, ezért egy másik fajta szükséges a keresztbeporzáshoz.

Kedvelt japán típus a Satsuma, amelynek nagy, sötétvörös termése édes, ezért ideális a friss fogyasztásra, de akár be is főzhető.

Az amerikai hibridek egyesítik a japán fajták ízét az európai fajták keménységével. Népszerű fajtájuk például az Alderman. Igénytelen fája egy év alatt termőre érik. Piros gyümölcse a nyár végén szüretelhető. Gyakran találkozhatunk vele konzervekben.

A Simon Gyümölcs kínálatában a “top” fajtájú szilvák érhetők el, melyekről bővebben a termékoldalon írtunk.

Szilva vitamintartalma

A szilva alacsony kalóriatartalma mellett jelentős mennyiségű fontos vitamint és ásványi anyagot tartalmaz.

100 g szilva vitamin- és ásványi anyag tartalma a javasolt napi beviteli értékek százalékos arányaival (RDA, %):

  • A-vitamin: 17 μg (2%)
  • C-vitamin: 9,5 mg (11%)
  • K-vitamin: 6,4 μg (6%)
  • E-vitamin: 0,26 mg (2%)

Ezenkívül kis mennyiségben B-vitamint is tartalmaz:

  • B1-vitamin: 0,028 mg (2%)
  • B2-vitamin: 0,026 mg (2%)
  • B3-vitamin: 0,417 mg (3%)
  • B5-vitamin: 0,135 mg (3%)
  • B6-vitamin: 0,029 mg (2%)
  • B9-vitamin: 5 μg (1%)

Ásványi anyag tartalom:

  • Kálium: 157 mg (3%)
  • Foszfor 16 mg (2%)
  • Magnézium: 7 mg (2%)
  • Mangán: 0.052 mg (2%) 
  • Kalcium: 6 mg (1%)

Szilva kalóriatartalma

A szilva alacsony kalóriatartalmának köszönhetően bármilyen formában bátran fogyasztható. A nyers szilva 87%-a víz, emellett a cukortartalma is alacsony.

100 g szilva tápanyagtartalma:

  • Kalória: 46 kcal
  • Szénhidrát 11,42 g
  • ebből cukor 9,92 g 
  • Élelmi rost 1,4 g
  • Fehérje 0,7 g
  • Zsír 0,28 g 

A szilva jótékony hatása

Amellett, hogy lédús és alacsony kalóriatartalmú, a szilva jótékony hatásainak listája igen hosszú:

  • A szilvalé és az aszalt szilva hatása, hogy hatékonyan enyhíthetik a székrekedést a bennük található magas rosttartalom és a szorbit (cukoralkohol) miatt.
  • A sárga és a lila fajták gazdagok antioxidánsokban, például C- és E vitaminban vagy béta-karotinban.
  • Az antioxidánsok javíthatják a memóriát és az agy egészségét.
  • Segíthet a vércukorszint egészséges szintjének fenntartásában több hatással is:
    • a magas rosttartalom lassítja az emésztést 
    • a rostok egyben prebiotikumok is, táplálják a bélrendszerünkben található jó baktériumokat
    • a szilvalé fogyasztása növeli az adiponektin hormon szintjét, ami segíti a vércukorszint szabályozását
    • alacsony, csupán 39 a glikémiás indexe
  • Javíthatja a szív egészségét a vörös és lila fajtákban található antocianinnek köszönhetően. 
  • Csökkentheti a vérnyomást a szilvában lévő káliumnak köszönhetően.
  • Kálium, magnézium és K-vitamint tartalma miatt kiváló a csontok egészségének megőrzésében, csökkenti a csontokban található ásványi anyag elvesztését és aktívan támogatja a csontszerkezetet.

A szilva hatása tehát rendkívül pozitív az emberi szervezet számára.

A szilvalekvár, befőtt, gyümölcsital és az aszalt szilva hatása

A szilva fogyasztása főleg természetes módon, feldolgozatlanul, friss gyümölcsként javasolt. A vitamin- és ásványi anyag tartalmának megőrzésének érdekében.

Legtöbb fajtája igen jól és könnyen szállítható. Emiatt érdemes lehet akár rendelni is: kisebb, 3 kg vagy akár nagyobb, 10 kg mennyiségben is!

Emellett számtalan más módon is fogyasztható, például a friss gyümölcs feldolgozásával: lekvárként, befőttként, süteményben vagy akár aszalt szilvaként is.

Érdemes körülnézni a Simon Gyümölcs 100%-ig természetes, adalékanyag-mentes kínálatában, ahol folyamatosan újabb és újabb szezonális gyümölcsök jelennek meg az állandóan elérhető gyümölcslevek mellett!

HASONLÓ CIKKEK

Az vagy amit megiszol?

Minden bizonnyal számodra is kifejezetten fontos a saját és családod egészsége, éppen ezért jó tisztában lenni azzal, mit viszünk be pontosan a szervezetünkbe, nem csak az ételekkel, de az innivalókkal is.  A napi folyadékbevitelt sokféle itallal valósíthatjuk meg de korántsem mindegy, mivel. Gyermekkorból szinte mindenkinek ismerősek az édes gyümölcs ízesítésű ivólevek.Ebben a mondatban két fontos […]
ELOLVASOM

Újévi fogadalmak a 2023-as esztendőre: fő az egészség!

Az újévi fogadalmak szinte egyidősek az emberiség történetével. De legalábbis 4000 évre visszamenőleg Babilonig lehet találkozni az új esztendőre, időszakra való ígéretekkel. Napjainkban pedig egyre népszerűbbek a különböző fogadalmak. Leszokni a dohányzásról, többet sportolni, egészségesebben élni – szólnak a tervek az új időszakra vonatkozólag. Azt is tudjuk, hogy lencsét kell enni az első nap, hogy […]
ELOLVASOM

KÓSTOLD MEG 
EZEKET IS!

Maradjunk 
kapcsolatban

Simon Gyümölcs Kft.
3031, Zagyvaszántó, Rákóczi út 87.
Adószám: 24651710-2-10
+36 37 999 490
[email protected]

Fizetési módok

A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013. Bankkártyád adatai áruházunkhoz nem jutnak el.

Ne maradjon le a legjobb akciókról!

© 2022 | Minden jog fenntartva Simon Gyümölcs. | Készítette: adatfalodesign
bookmarkcalendar-full
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram